הרפתקאות פיטר הארנבהעולם המטורף של דוד חייםסימוןחוגגים יום הולדת לעוגיפלצת!מטוסי עלמולי וצומיסמי הכבאייובל המבולבלבוב הבנאינווה עצלנותתומס הקטר וחבריםחזרה לגן ולבית הספרבטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןלילה הופ!דינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהמפיוני גיבור עלרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולםחבורת החצרדובוני אכפת ליהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתיובל המבולבל – מר עגבניהריינג'ר רובמיכל הקטנה והמפלצותגן המפלצותסבא טוביה
ניסויים – הצעה לפעילות
עודדו את ילדכם לשאול שאלות בנוגע למה שהם רואים סביבם

מדברים על ניסויים

  • ניסוי, הוא בדיקה, שמטרתה לענות על שאלה. עודדו את ילדכם לשאול שאלות בנוגע למה שהם רואים סביבם.
  • השערה היא החלק הראשון בכל ניסוי.  לשער, משמעו, לחשוב מה נראה לנו שעומד לקרות, לפני שבדקנו.
  • השלב השני בניסוי, הוא איסוף הנתונים. בצעו בדיקה והתבוננו בממצאים. ילדים יכולים לאסוף נתונים או מידע, על ידי ציור או כתיבה של מה שהם רואים.
  • השלב השלישי והאחרון בניסוי, הוא סיכום הממצאים והסקת המסקנה. ספירה והשוואה, יכולים לעזור לנו, בניתוח התוצאות והסקת המסקנה.

 

נסו זאת בבית

בואו נדבר. כדי לעודד חשיבה מדעית, ושימוש בשפה בה משתמשים בניסויים, אפשר לשלב ביטויים מסוימים בשיח היומיומי עם ילדכם.

לדוגמה, "אני תוהה….","אני חושב/ת ש… מפני ש…", "שמתי לב ש…"

בחנו מוצרים. השוו שני מוצרים זה עם זה. למשל, בדקו מה סופג נוזל שנשפך יותר טוב: מגבות נייר או ממחטות טואלט; או בדקו באיזה כלי עדיף להשתמש לאכילת דגני בוקר: כף או מזלג.

חקרו מים. התנסו בשפיכת מים על משטחים שונים מחוץ לבית, כגון דשא, אדמה, בטון או לבנים. איזה משטח סופג את המים ואיזה לא סופג אותם?

 

צפו בפרק מתוך רחוב סומסום – מגלים סקרנות בנושא המילה ניסוי:

 

הצעה לפעילות 1 – התבוננו, רשמו, הנביטו!

צפו ב "ניסוי התפוז" – בסרטון, סיון ואיילת, בודקות, האם התפוז צף או שוקע. כאשר הן מכניסות את התפוז לכוס מים, סיון משערת, שהתפוז יצוף. אך מה קירה כאשר הן יקלפו את התפוז? האם הוא יצוף או ישקע? נסו לשער גם אתם, צפו בקטע וגלו.

 

פעילות – בניסוי זה, עזרו לילדכם לפתח תהליך מדעי הכולל התבוננות ורישום.

חומרים:

  • שקית ניילון לסנדוויץ'
  • 4-6 פולי שעועית
  • טבלת פעילות
  • מגבות נייר
  • מים
  • טושים

שלבים:

  1. עזרו לילדכם לכתוב את התאריך ולצייר תמונה של השעועית בטבלת הפעילות.
  2. עזרו לילדכם לעטוף כמהפולי שעועית במגבת נייר לחה וכמה אחרות במגבת נייר יבשה.
  3. הכניסו את מגבות הנייר שבתוכן השעועית לתוך שקיות ניילון ואטמו אותן היטב.
  4. בקשו מילדכם לשער, מה יקרה לשעועיות?
  5. התבוננו בשעועית מדי יום וכתבו את רשמיכם. במקרה שמגבת הנייר התייבשה, החליפו אותה במגבת לחה. השעועית אמורה לנבוט תוך יומיים-שלושה.
  6. דברו עם ילדכם על מה שצמחים צריכים בשביל לגדול. צמחים מסוימים, כמו השעועית, זקוקים אך ורק למים כדי לגדול, בעוד אחרים זקוקים גם לאדמה. אם ילדכם מעלה את ההשערה שהשעועית לא תגדל באדמה, או שאולי תגדל יותר טוב באדמה, נסו זאת!
סומסום מגלים סקרנות הורים

הצעה לפעילות 2 – התבוננו, רשמו, הנביטו!

בקשו מילדכם לתעד את ממצאי ההתבוננות שלו עלי ידי ציור השעועית בימים שונים.

הכינו טבלה בה ניתן לכתוב את הנתונים על פי יום, מגבת נייר לחה, מגבת נייר יבשה.

בתום שבוע הניסוי, נסו להסיק מסקנה,  באיזה מגבת נייר גדלה השעועית בצורה טובה יותר? במגבת לחה או יבשה?

 

 

פיתוח התוכן התאפשר הודות לתרומתם הנדיבה של:

CA Technologies S. D. Bechtel, Jr. Foundation and the Heising-Simons Foundation.

©/TM 2013 Sesame Workshop.  All Rights Reserved.