העולם המטורף של דוד חייםחזרה לגן ולבית הספרסימוןברבאבאמולי וצומימטוסי עליובל המבולבלהרפתקאות פיטר הארנבקיץ בערוץ הופ!בטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןבוב הבנאינווה עצלנותלילה הופ!יובל המבולבל – מר עגבניהדינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהמפיוני גיבור עלרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולםחבורת החצרדובוני אכפת ליתומס הקטר וחבריםהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתסבא טוביהגן המפלצותריינג'ר רובסמי הכבאימיכל הקטנה והמפלצות
תכונות של חומרים – הצעה לפעילות
מהו חומר? כיצד מתארים את תכונות החומרים?

מדברים על תכונות של חומרים

  • חומר הוא כל דבר שנמצא סביבך ותופס מקום בחלל (רהיטים, אנשים, אוכל, משקאות, צעצועים).
  • המילים בהן אנחנו משתמשים כדי לתאר חומרים – כמו "כחול", "כבד", "פרוותי" או "מתוק" – מתארות את התכונות של החומרים.
  •  אפשר לתאר תכונות של חומרים בעזרת חמשת החושים שלנו – מגע, שמיעה, ריח, ראייה וטעם.
  • שני מצבי צבירה נפוצים של חומרים הם: מוצק (כמו קרח) ונוזל (כמו מים).

 

 

נסו זאת בבית

בואו נדבר. שלבו כמה שיותר מילים, הקשורות לתכונות של חומרים, בשיחות היומיום. לדוגמה: חומר, תכונות, חושים, מוצקים, ונוזלים. בהזדמנויות שונות אפשר לבקש מהילדים להשתמש בחושים שלהם, כדי לתאר חפצים שונים.

הכינו תיק "חוש המישוש". אספו מגוון חפצי-בית בטוחים לילדים ושימו אותם בתוך ציפית. בקשו מילדכם לעצום עיניים, לשלוף חפץ מתוך הציפית, ולתאר כמה שיותר מהתכונות שלו. הציעו לילדכם לעשות שימוש בחושיו. אפשר לעודד ולסייע על ידי שאלות מכוונות כגון: "האם החפץ מחוספס או חלק? קשה או רך? כבד או קל? גדול או קטן?"

עשו בדיקת ריח. שימו מספר פריטים ריחניים כמו שום, מנטה, תפוז או בננה, בתוך קופסאות קטנות או כוסות. בקשו מילדכם לעצום עיניים ולנחש, בעזרת חוש הריח, איזה מאכל נמצא באיזו כוס.

   

פעילות הורים- מיון עלים

צפו בניסוי- שמן ומים

בסרטון, אלמו ואיילת חוקרים את התכונות של שמן ומים. הם בודקים ומגלים, מה קורה כאשר מוזגים שמן לתוך כוס עם מים. מה ההשערה שלכם? האם השמן והמים מתערבבים? ומה לדעתכם קורה, כאשר מזליפים לכוס גם טיפות של צבע? צפו וגלו!

 

מגלים עם גלילים

השתמשו בגלילי נייר טואלט כדי לחקור תכונות של חומרים. השתמשו בגליל כמשקפת, ושחקו ב"אני רואה בעיני הקטנה…". במשחק זה,  ההורה צריך לנחש על מה הילד/ה מסתכל/ת דרך המשקפת, בעזרת רמז כמו: "אני רואה בעיני הקטנה משהו אדום ופרוותי. מה זה?"

 

פעילות – אפשר לסייע לילדים להעמיק את הבנתם בתכונות של חומרים, על ידי מיון עלים.

חומרים:

  • שק או דלי לאיסוף עלים
  • עלים מסוגים שונים
  • טבלת פעילות.
  • טושים.

 שלבים:

  1. אספו יחד, כמה שיותר עלים מסוגים שונים, בשכונה או בגן השעשועים.
  2. פזרו את העלים שאספתם על משטח, ובקשו מילדכם לתאר עבורכם, כל אחד מהעלים, תוך שימוש בחושים. אפשר לשאול שאלות מכוונות, כמו "מהם צבעו, גודלו וצורתו של העלה? איזו תחושה ואיזה ריח יש לו?"
  3. לאחר מכן, שחקו במשחק המיון. פרסו את כל העלים לפניכםובקשו מילדכם למיין אותם לפי אחת התכונות (גודל, צורה, צבע).

 

מיון עלים – בחרו תכונה כמו גודל (גדול/קטן), צבע (ירוק, חום, כתום) או צורה (עגלגל, מחודד) ובקשו מילדתכם לצייר את העלים שמציגים את התכונה הזו.

 

 

פיתוח התוכן התאפשר הודות לתרומתם הנדיבה של:

CA Technologies S. D. Bechtel, Jr. Foundation and the Heising-Simons Foundation.

©/TM 2013 Sesame Workshop.  All Rights Reserved.