הרפתקאות פיטר הארנבהעולם המטורף של דוד חייםסימוןחוגגים יום הולדת לעוגיפלצת!מטוסי עלמולי וצומיסמי הכבאייובל המבולבלבוב הבנאינווה עצלנותתומס הקטר וחבריםחזרה לגן ולבית הספרבטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןלילה הופ!דינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהמפיוני גיבור עלרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולםחבורת החצרדובוני אכפת ליהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתיובל המבולבל – מר עגבניהריינג'ר רובמיכל הקטנה והמפלצותגן המפלצותסבא טוביה
תנועה וכוח – הצעה לפעילות
מהו כוח? כיצד כוח משפיע על חפצים?

מדברים על תנועה וכח

  • כוח הוא דחיפה או משיכה.
  • חפץ נמצא בתנועה כאשר כוח פועל עליו (והוא זז).
  • כשכל הכוחות הדוחפים או מושכים חפץ כלשהו שווים, החפץ מאוזן.

 

 פעילות מס'  1 – נסו זאת בבית

בואו נדבר. נסו לשלב את המילים כח ותנועה בשיח היומיומי  עם ילדכם: "האם אתה יכול להשתמש בכוח כדי לגלגל את הכדור?" או "התלת-אופן שלך נמצא בתנועה מפני שאתה מפעיל כוח על הדוושות."

דוחפים ומושכים. הכינו, יחד עם ילדכם, רשימה כתובה או מצוירת של דברים שאנו מושכים או דוחפים במהלך היום (פותחים דלת (משיכה), סוגרים מגירה (דחיפה) דוחפים עגלה בסופר). שימו לב שכוחות נמצאים בכל מקום!

השוו את הכוח. בקשו מילדכם לדחוף או למשוך עגלת בובות. השוו את הדחיפה או המשיכה של עגלה ריקה עם דחיפה או משיכה של עגלה מלאה בחפצים. על איזו מהן יש להפעיל יותר כוח כדי למשוך או לדחוף אותה?

כיף עם כדור. בקשו מילדכם לחשוב על דרכים שונות בהן אפשר להפעיל כוח על כדור כדי לגרום לו לזוז (לזרוק, לבעוט, לגלגל, להפיל, לכדרר, לנשוף). באיזו מהדרכים מופעל הכי הרבה כוח?

 

 פעילות מס' 2 –  מגלים עם גלילים 

השתמשו בגלילי נייר טואלט כדי לחקור כוח ותנועה. נסו לגרום לגליל לזוז באופנים שונים. כמה דרכים מצאתם? האם הוא מסתובב? מקפץ? מתגלגל במורד רמפה?

 צפו בסרטון"הכדור של אלמו":

בסרטון, הכדור של אלמו נתקע על עץ. אלמו ואביגייל לא מבינים למה הכדור לא יורד למטה? כאשר הם מבקרים עם איילת במוזיאון המדע, הם פוגשים מסלול כדורים ענק ומגלים שכדי שכדור יזוז וירד מטה, משהו צריך לדחוף אותו ולהניע אותו. האם אלמו ואביגייל הצליחו להוריד את הכדור מהעץ? צפו וגלו!

 

 פעילות מס' 3 – אולם כדורת 

הקימו "אולם כדורת" בבית כדי לחקור את המושגים כוח ותנועה.

חומרים

  • כדור שאפשר לשחק אתו בתוך הבית, כמו כדור טניס, כדור קפיצי או כדור ים קטן.
  • 6 בקבוקי פלסטיק מלאים במים עד חציים.
  • משטח רצפה חלק.
  • טבלת פעילות.
  • טושים

 שלבים

  1. הכינו את מסלול הכדורת על ידי הצבת הבקבוקים על משטח חלק.
  2. גלגלו בקלות את הכדור לכיוון הבקבוקים, רשמו בטבלת הפעילות כמה בקבוקים הופלו.
  3. לאחר מכן, גלגלו את הכדור בחזקה לעבר הבקבוקים. רשמו בטבלת הפעילות כמה בקבוקים הופלו.
  4. שוחחו: "איזה גלגול עבד בצורה הטובה ביותר – זה שהפעלנו בו פחות כוח או יותר כוח?" "מי נתן לכדור את הכוח לנוע?"

 בקשו מילדכם להקיף בעיגול כמה בקבוקים הופלו עם מעט כוח וכמה עם יותר כוח.

הכינו טבלה שמשווה בין פחות כוח ליותר כוח ביחס למספר הבקבוקים שהופלו.

 

פיתוח התוכן התאפשר הודות לתרומתם הנדיבה של:

CA Technologies S. D. Bechtel, Jr. Foundation and the Heising-Simons Foundation.

©/TM 2013 Sesame Workshop.  All Rights Reserved.