משחקי קול כאורח חיים בריא

משחקי קול כאורח חיים בריא – היציבה הנכונה, ההפקות הקוליות והשירה עצמה, הם חלק מהמודעות לבריאות גופנית רגשית היציבה הנכונה, ההפקות הקוליות והשירה עצמה, הם חלק מהמודעות לבריאות גופנית רגשית חברתית שאנו מעוניינים להטמיע בתרבות בכלל ובסביבה החינוכית בפרט. על העשייה בתחום זה לשאת אופי חווייתי בשגרה היום יומית של הגן במטרה שההתנסויות השונות יהפכו למיומנויות […]

משחקי קול כאורח חיים בריא – 
היציבה הנכונה, ההפקות הקוליות והשירה עצמה, הם חלק מהמודעות לבריאות גופנית רגשית

היציבה הנכונה, ההפקות הקוליות והשירה עצמה, הם חלק מהמודעות לבריאות גופנית רגשית חברתית שאנו מעוניינים להטמיע בתרבות בכלל ובסביבה החינוכית בפרט. על העשייה בתחום זה לשאת אופי חווייתי בשגרה היום יומית של הגן במטרה שההתנסויות השונות יהפכו למיומנויות שהילד רוכש במהלך השנה.

בסדר היום של הגן מומלץ להקצות זמן ומקום להרפיה (מינימום שימוש בכוח השרירים שללא צורך), לפני שמתחילים לשיר. כדאי לקחת בחשבון שניתן לבצע את ההרפיה בעמידה או בשכיבה על הגב, על רקע מוזיקה מרגיעה, כשההוראות יהיו ברורות וקצרות, בקול שקט ורגוע:

1. הרפיה בעמידה – נעמוד בפיסוק קל, כשכפות הרגליים מקבילות. נכופף את הברכיים ו”נתלה” את הגוף כלפי מטה. נשחרר את הגוף מלמטה למעלה. נתחיל בניעור ונמשיך בטלטול קדימה ואחורה מבלי לאבד את שיווי המשקל. נשחרר את האגן (כמו ריקוד בטן), נרים את הכתפיים לסירוגין וביחד (בתנועה של “לא רוצה”), נצייר עיגולים עם האף, נפעיל את שרירי הפה: נעסה לחיים, נלעס מסטיק בצורה “לא מנומסת”, נשחרר פנים בפיהוק, נלקק סוכריה בצורה “לא מנומסת” ונשמיע קולות פרפור (כמו אופנוע).

2. הרפיה על הגב – נשכב על הגב (מומלץ על מזרון פעילות , שטיח או הרצפה), נניח את הידיים על הרצפה בצדי הגוף כשכפות הידיים רפויות ופונות כלפי מעלה, נפשק את הרגליים בפישוק קל ונכניס את הסנטר על מנת להאריך את העורף. נשחרר את הראש בעדינות מצד אל צד. נשכב כך מספר דקות וננשום לאט ועמוק כשהאוויר נכנס מהאף (בטן עולה) ויוצא מהפה (בטן יורדת). נסתובב עם כל הגוף לצד אחד לתנוחת עובר ונקום לאט לאט כשהראש עולה אחרון.

עם תום ההרפיה באחד המצבים שבחרתם, נעסוק בתרגילי נשימה: נשב על כיסא מבלי להישען עליו. נקום לפי ספירה של שמונה תוך הוצאת אוויר ב”ס”, “ש” או “פ”. נפתח חלון בשתי ידיים תוך כדי שאיפת אוויר ונסגור אותו בנשיפה תוך כדי ספירה של שמונה. נחזור על התרגיל לפי ספירה של ארבע ושתיים כשנקפיד לא להרים כתפיים.

אחרי ששחררנו וחיממנו את הגוף, אפשר להתחיל לשיר. נשים לב שהטכניקות ללימוד שיר הן שונות ומגוונות ומשתנות בהתאם לסוג השיר וביצועו. חשוב להקפיד על מספר דברים כדי לרכוש את מיומנות השירה מחד ולהפוך כל שיר ושיר לנכס אישי של הילד מאידך: הכנת אווירה ללימוד השיר, הצגת השיר על כל מרכיביו, אופן הקניית השיר ודרך ביצועו.

לסיכום, מומלץ להתבסס על הרפרטואר המוזיקלי המופיע בסדרה “זמר לך לגיל הרך” – שירים לכל עת ושירי חגים, משום ששירים אלו מהווים דגם לחיקוי קולי. כמו כן, רצוי לשלב את הפעילויות המוזכרות לעיל בעשייה היום-יומית בגן על מנת לפתח את המודעות לשירה אסתטית (יציבות הגוף, עוצמה, הגייה, הבעה אישית) וכך לטפח את הקול כחלק מאורח חיים בריא.

יהודית פינקיאל

מדריכה ארצית למוזיקה באגף לחינוך קדם-יסודי

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

פרידה טובה

פרידה טובה

הכוכבים של הופ! בעדלאידע בירושלים

הכוכבים של הופ! בעדלאידע בירושלים

הכוכבים של הופ! מגיעים לעדלאידע בירושלים 25.3.24 החל מ-10:00
תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

עידוד קריאה אצל ילדים

עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]