עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה.

גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל בוגר יותר כילד המסוגל לקרוא לבד, יש לקריאה יתרונות רבים: הקריאה מעשירה את אוצר המלים של הילד, משפרת את יכולת הביטוי שלו, מרחיבה את הידע הכללי, מלמדת אותו עברית תקנית, מסייעת לכתיבה ללא שגיאות כתיב, מפתחת את עולם הדמיון, מסייעת למיקוד הקשב, מפתחת אמפטיה לאחר ומעוררת את הילד לסקרנות ולשאילת שאלות. מחקרים גם מוכיחים כי יש קשר בין הישגים לימודיים גבוהים לבין קריאה בילדות.

הקריאה היא למעשה סוג של דפוס התנהגות שיכול להתקבע כהרגל מומלץ, התורם להתפתחות הילד. וכאן, נכנסים אנחנו, ההורים, לתמונה.

ביכולתנו להשפיע ולעודד את ילדינו לקרוא (באופן פאסיבי לפני שהם לומדים לקרוא, ובאופן אקטיבי החל מכיתה א’), משימה מאתגרת בהחלט בעידן של ריבוי מסכים וגירויים המקיפים את הילד (ואותנו…).

הנה כמה עצות שיסייעו לנו להנחיל את הקריאה בקרב ילדינו. רובן מתאימות לכל גיל, וחלקן מתאימות כבר לילדים היודעים לקרוא בעצמם.

  • זמן סיפור – מומלץ לייחד זמן קבוע לספרים. זה יכול להיות לפני השינה, כחלק מטקס השינה וזה יכול להיות בשעות אחה”צ. ככל שנתמיד בהרגל זה, כך גדלים הסיכויים שיתקבע. אגב, אין צורך לפנות זמן רב. רבע שעה יכולה בהחלט להספיק לספר ילדים קצר או לפרק מספר לבוגרים יותר. הזמן המשותף הזה הוא גם הזדמנות לחיבוק משותף ולשיחה שתתפתח מתוך הנושא בו עוסק הספר.

אפשר גם לייצר זמן קריאה משותף ולהקריא סיפור אחד לכל הילדים הצעירים.  כך נרוויח גם זמן משפחתי וגם נהנה מכל התועלות של שמיעת או קריאת הסיפור.

  • עכשיו אתה – בגיל הצעיר אוהבים הילדים לשמוע פעמים רבות את אותם סיפורים. נוכל להציע להם להשלים משפטים מוכרים או חרוזים. כך הם למעשה יהיו שותפים פעילים בתהליך הקריאה. יש כאן גם תועלת לשיפור הזיכרון של הילד, אז אין סיבה “להתחרפן” כאשר הוא מבקש בפעם העשרים לשמוע את אותו הסיפור…
  • אתה בוחר מה לקרוא – חשוב שספרי הקריאה של הילדים יהיו במקום נגיש ונוח. כך יוכל הילד לדפדף, להסתכל בתמונות או פשוט לבחור את הספר שהוא רוצה שנקריא לו. גם הליכה משותפת לספריה הציבורית היא בילוי מהנה המאפשר לילד לבחור את הספר מתוך ההיצע האדיר שמולו.
  • רוצה להמציא סיפור? ככל שהילד שלנו ייחשף ליותר סיפורים, כך יבין יותר את המבנה הבסיסי המרכיב כל עלילה. הוא יוכל לפתח את הדמיון וליצור ספר בעצמו. גם אם עדיין אינו יודע לכתוב, נוכל לכתוב עבורו את הטקסט והוא יאייר את הדפים.
  • מה אתה אוהב לקרוא? נברר לאיזה סגנון הילד שלנו מתחבר: לספרי מתח? לסיפורים קצרים? לקומיקס? להרפתקאות? ככל שהילד יתחבר לסוג הסיפור, כך גדלים הסיכויים שיקרא אותו ברצון.
  • בוא נקרא ביחד! קריאה משותפת היא דרך מומלצת לפיתוח יכולות הקריאה של הילד בכיתות הנמוכות. אם הילד פחות בעניין, נוכל לקרוא הסיפור במשותף. ההורה יקריא עמוד לילד ואז הילד יקריא עמוד להורה. כך קל יהיה לנו יותר לרתום את הילד למלאכת הקריאה. אם ישנם אחים קטנים, נוכל לבקש מהילד הבוגר להקריא סיפור לאחיו. כך אנחנו גם מעצימים את תחושת היכולת שלו וגם מחזקים את הקשר בין האחים.
  • גם אני קורא! עם יד על הלב, האם הילדים שלכם רואים אתכם קוראים ספרים? הרצון שלנו להנחיל את הרגל הקריאה חייב להיות בהלימה עם הדוגמא האישית שלנו. אם הילד שלנו רואה אותנו רוב הזמן מול המסך, סביר שיהיה קשה יותר לרתום אותו לקריאה.
  • היה כיף! פעולת הקריאה חייבת להיתפס כפעילות מהנה עבור הילד שלנו. אין טעם להכריח אותו לקרוא או להתנות את הקריאה בפעולות אחרות. לאחר הקריאה נשקף לילד כמה נהנינו מחברתו ומהסיפור, או כמה נהנינו לראות אותו קורא לבד.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

כהורים בשנת 2019,   החיים הם ג’אגלינג שאינו נגמר… אנחנו רצים ממשימה למשימה וכל אחר הצהריים בו אנחנו עם הילדים נראה כמו הפקה יומיומית. שילוב של חוגים, הסעות, חברים, תנועת נוער, גן שעשועים, מטלות לימודיות מחייבות אותנו, ההורים, לג’נגל ללא הפוגה בין הילדים לבין משימות הבית והעבודה שלא נגמרות לעולם. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו הורים […]

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

כל פעם אנחנו יוצאים מהבית נרגשים  מחדש לקראת הנסיעה הקרובה. הבטחנו לילדים טיול, אטרקציה או ביקור משפחתי. רק שכחנו שבדרך עוד ממתינה לנו נסיעה משפחתית ברכב עד שנגיע אל היעד. ולא פעם הנסיעה המשפחתית המתארכת היא אתגר לא פשוט. הילדים משתעממים או גרוע מזה מתחילים לריב. הם רוצים כבר להגיע וכל רגע שואלים “מתי מגיעים”, או […]

תקשורת דרך משחקים – משחקי הליכה לגן/אוטו

תקשורת דרך משחקים – משחקי הליכה לגן/אוטו

מטרות: ללמד את הילד את ההטיות בשפה, הקשבה לצלילים. כאשר נוסעים באוטו או הולכים לגן, זו הזדמנות נהדרת לשחק משחקים המלמדים כל מיני תחומי שפה: הטיות, רצף צלילים ועוד, למשל: בלון-בלונים: אמרו מילה בנטיית היחיד ובקשו מילדכם לומר את נטייתה ברבים, לדוגמה: אמרו “עץ אחד” ושאלו את ילדכם “הרבה מה?” על ילדכם יהיה להשלים את […]