שיעורי בית

הכוונה שלנו, ההורים, היא תמיד טובה ולמען הילד. אנחנו רוצים שהילד שלנו יצליח בלימודים כדי להבטיח לו את נקודת הזינוק הטובה ביותר לחיים. הכוונה שלנו ראויה, אבל חשוב שנבין כי הדרך לביצוע הכנת השיעורים, חשובה לא פחות מביצוע המשימה עצמה.   יש לי שיעורים אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים הורים לילדים בגיל בית הספר,  הוא הכנת […]

הכוונה שלנו, ההורים, היא תמיד טובה ולמען הילד. אנחנו רוצים שהילד שלנו יצליח בלימודים כדי להבטיח לו את נקודת הזינוק הטובה ביותר לחיים. הכוונה שלנו ראויה, אבל חשוב שנבין כי הדרך לביצוע הכנת השיעורים, חשובה לא פחות מביצוע המשימה עצמה.

 

יש לי שיעורים

אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים הורים לילדים בגיל בית הספר,  הוא הכנת שיעורי הבית. דומה שכמעט בכל בית נשמעת השאלה: “קיבלת שיעורים?” או שאלת ההמשך: “עשית כבר שיעורים?” או “מתי תעשה כבר שיעורים” וכו’ וכו’. בבתים רבים נשמע השיח בנושא שיעורי הבית בשעות אחר הצהריים, ולעיתים הוא אף עולה לטונים גבוהים, לאיומים ולעונשים ובכך מעכיר את היחסים שבינינו לבין הילד שלנו (או הילדה כמובן).

הכוונה שלנו, ההורים, היא תמיד טובה ולמען הילד. אנחנו רוצים שהילד שלנו יצליח בלימודים כדי להבטיח לו את נקודת הזינוק הטובה ביותר לחיים. הכוונה שלנו ראויה, אבל חשוב שנבין כי הדרך לביצוע הכנת השיעורים, חשובה לא פחות מביצוע המשימה עצמה.

מעבר לשיפור הידע הנרכש באמצעות שיעורי הבית, ישנה למטלה זו מטרה נוספת, חשובה לא פחות. באמצעות שיעורי הבית הילד לומד לקחת אחריות על משימותיו, לומד להתמיד, לעבוד בצורה מסודרת, לומד להתייחס ברצינות למטלות, לומד שיש מחיר לכל בחירה וכו’. מיומנויות אלה הן כישורי חיים הכרחיים ומועילים שישרתו את הילד שלנו בהתנהלותו בחיים בהווה ובעתיד כבוגר בשלל משימות החיים.

על מנת למנוע את החיכוכים המיותרים בנושא, הנה כמה נקודות למחשבה:

  • אתה אחראי למעשיך – שאלת השאלות היא של מי האחריות על שיעורי הבית? ברגע שאנו מבינים שהאחריות היא של הילד, נאפשר לו לקחת אחריות זו ולשאת בתוצאות על הביצוע. אנחנו כמובן לא “נוטשים” את הילד לבד במשימה, נסייע לו במידת הצורך, אך נהיה כוח הסיוע בלבד ולא האחראים לביצוע המשימה. יש כאן הזדמנות נהדרת ללמד את הילד תוצאות הגיוניות למעשיו. במידה ויבחר לבצע השיעורים יזכה להכרה חיובית. במידה ויחליט להימנע, כנראה שיקבל פידבק שלילי מולו ייאלץ להתמודד. זאת לא סיטואציה פשוטה עבורנו, אבל עלינו להבין רק כך הילד שלנו ילמד לקחת אחריות על מעשיו.
  • אתה לא לבד – האחריות היא של הילד בלבד, אבל אנחנו כאן ונסייע בהתאם לגיל וליכולת של הילד. הילד שלנו צריך לדעת שאם יש קושי, נסייע לו. שאם לא ברורה לו שאלה, נסביר אותה. אבל הוא גם צריך להבין שאין קיצורי דרך… הוא זה שצריך לבצע את המשימה ואנו הרוח הגבית שלו לכך.
  • מועד קבוע – על מנת למנוע את השאלות המנדנדות אודות שיעורי הבית, כדאי לתאם ציפיות עם הילד ולקבוע מועד קבוע. מומלץ כי הכנת שיעורי הבית תתקיים לפני מפגש עם חברים או חוגים. אפשר גם לומר לילד כי שיעורי הבית הם החובה שלו ורק ולאחר שיסיים אותם יוכל להנות מפעילויות אחר הצהריים המהנות. כך, גם כאן יש הזדמנות לילד להבין שיש תוצאה לכל התנהלות שייעשה.
  • עידוד!  – הילד שלנו מבין שזאת משימה אישית שלו ויודע כי נסייע לו במידה וייתקל בקושי. מכאן, נקפיד לעודד אותו ולשקף לו את היכולות שאנו מזהים ביחס למשימה זו. נשקף לו שהוא אחראי, עצמאי, חרוץ, רציני, מתמיד וכו’. ילד שמרגיש כי ההורים שלו רואים אותו סומכים עליו, הוא ילד עם ביטחון עצמי. יש כאן מעגל קסמים חיובי: ככל שהילד יודע כמה הוא יכול ומסוגל, קל לו יותר לגשת למשימת שיעורי הבית ולהצליח בה, ואז שוב יזכה להכרה על יכולותיו.
  • משימות נוספות –  לילד שלנו משימות נוספות מלמד שיעורי הבית. חשוב שנלמד את הילד להכין את תיק בית הספר לפי המערכת מראש, להוציא את תיק האוכל בתום יום הלימודים וכו’. גם כאן, נעביר את האחריות אל הילד ונסייע לו ככל שיידרש.

בנושא שיעורי הבית והמטלות הלימודיות, עלינו להעביר את האחריות אל הילד שלנו. נאמין ביכולותיו ונעודד אותו. נלווה אותו בתחילת שנת הלימודים ונסייע לו בהקניית הרגלי למידה רצויים. מכאן, ניתן לילד שלנו להתמודד באפן עצמאי. כך הילד שלנו, ישכלל מגוון רחב של מיומנויות כמו אחריות, עצמאות, חריצות, סדר, התמדה ורצינות. מיומנויות אלו יסייעו לילד שלנו להתמודד ולהצליח במשימות החיים השונות כבר בתקופת הילדות וכמובן בהיותו כבוגר.

לאה שטרן

יועצת הורות לקבוצת המדיה הופ!, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להדרכת הורים. בעלת תואר שני בתקשורת מהאוניברסיטה העברית, מנחת קבוצות הורים, מרצה בארגונים ובעלת קליניקה פרטית. מגישת פינת הורות בתוכנית הבוקר של נדב אבוקסיס ברדיו תל אביב

https://www.facebook.com/shternlea/?fref=ts

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

פרידה טובה

פרידה טובה

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ

ספיישל משחקי החשבון

ספיישל משחקי החשבון

החברים מהופ! לומדים חשבון בספיישל מיוחד של 60 דקות!
ספיישל הופ כיתה א’

ספיישל הופ כיתה א’

הופ גדלתי בשנה

הופ גדלתי בשנה