שעת קריאה

אם תהיו אתם נלהבים מהקריאה המשותפת. אם תקראו את הסיפור ברגש. תהפכו את הקריאה למעניינת באמצעות דיבור בסגנון ייחודי עבור דמויות מפתח, תשמיעו אפקטים קוליים מותאמים, ותשתמשו בהבעות פנים וג’סטות קרוב לוודאי שכולכם תהנו מחווית הביחד הכה מיוחדת שנוצרת בעת קריאה משותפת.     שעת קריאה למה, איך, מה, מתי, איפה ? מאת: ד”ר שירה […]

אם תהיו אתם נלהבים מהקריאה המשותפת. אם תקראו את הסיפור ברגש. תהפכו את הקריאה למעניינת באמצעות דיבור בסגנון ייחודי עבור דמויות מפתח, תשמיעו אפקטים קוליים מותאמים, ותשתמשו בהבעות פנים וג’סטות קרוב לוודאי שכולכם תהנו מחווית הביחד הכה מיוחדת שנוצרת בעת קריאה משותפת.

 

 

שעת קריאה
למה, איך, מה, מתי, איפה ?

מאת: ד”ר שירה בסר-בירון, האגף לחינוך קדם יסודי. הדרך הפשוטה והחשובה ביותר בה תוכלו לסייע לילדכם להיות מבוגרים קוראים בהמשך חייהם היא קריאה משותפת תכופה – כבר מהיותם תינוקות.

כבר מתקופת הינקות המוקדמת כדאי להפוך את הקריאה המשותפת להרגל יומיומי. בחרו זמן שקט, כמו לאחר האמבטיה ולפני השינה (זמן רוגע שכזה יסייע לילדכם להירגע בין פעילות המשחק האקטיבית וזמן השינה). אם מתאפשר כדאי לקרוא עם ילדכם שהוא ישוב על בירככם או מכורבל בחיקכם, על מנת שירגיש בטוח, קרוב ומוגן.

כשהילד מתעייף או נעשה חסר מנוחה מומלץ להפסיק את הקריאה. נסו להפוך את הקריאה המשותפת לזמן איכות שקט ונינוח כדי שילדכם יצפה לה.

השתדלו לקרוא לילדכם כל יום, בתחילה קראו לא יותר מכמה דקות בכל פעם, כמה פעמים יום. ככל שהילד גדל, טווח הריכוז שלו גדל והיכולת שלך לקרוא לו לאורך זמן ממושך יותר תגדל.

השתדלו לקרוא מדי יום, אך אם אין הדבר מתאפשר דלגו והמשיכו בשגרת הקריאה יומיומית הכי מוקדם שתוכלו. הכלל הכי חשוב זה להבטיח כי הקריאה היא מקור הנאה לשניכם.

נסו לאפשר לילדכם הצעירים, למשש את הספר, להפוך דפים, לפעול עם ספרים אינטראקטיביים (כמו ספרים עם חורי הצצה, עם דפים נפתחים…). ככל שהילדים גדלים, מומלץ לשים ספרים בגובה הילדים על מדף או בסלסלה, לעודד אותם לעין בהם ולשוחח עליהם. הילד, קרוב לוודאי יתייחס לאיור או “יקרא בכאילו” ספר שהוא שמע אתכם מקריאים לו הרבה פעמים. עבור ילדים בוגרים יותר, הקריאה המשותפת יכולה לסייע ללמוד על קונבנציית כתיבה, אותיות וצלילים. במהלך הקריאה עצרו לעיתים, הצביעו על אותיות, מילים והאיורים המותאמים. ילדכם יתחיל להבין כי אותיות מרכיבות מילים וכי מילים מייצגות משמעות, כמו גם שלכל אות מתאים צליל שונה וייחודי (לדוגמא הצליל /rrrr/ מתאים לאות ריש ולהיפך) – קשר זה בין אות וצליל הוא אחד הדברים ההכרחיים בעת לימוד הקריאה.

בזמן הקריאה נסו לשוחח עם הילד, לעודד אותו לשאול שאלות ולדבר על הסיפור, לנבא, לשער השערות ולהסיק מסקנות. כדאי להצביע על המקומות בסיפור בהם הילד יכול לקשור את האירועים לחיי היום-יום שלו (כמו לדוגמא, “תסכלי על התמונה של הגורילה, את זוכרת שהיינו בגן חיות וראינו גורילות?”).

מומלץ לקרוא עוד פעם ועוד פעם קריאות חוזרות של אותם ספרים אהובים ומוכרים. בכל קריאה תגלו משהו אחר, תתמקדו במשהו שונה. אולי אתם, כהורים תתעייפו מאותם ספרים, אבל הילדים נהנים מהמוכר והידוע וממשיכים ללמוד בכל פעם שוב ושוב ושוב ושב….

עם ילדים צעירים מומלץ לקרוא ספרים ניתנים לחיזוי, כמו למשל מילים חוזרות (כמו פזמון בשיר) או אירועים חוזרים (בום, טראח מה קרה, הבלון התפוצץ, הבלון נקרע…” מתוך מעשה בחמישה בלונים, מרים רות). ספרים שכאלו מסייעים לילד לצפות ולומר מה יקרה. שזמן הקריאה עודדו את הילדים להקשיב ולומר את הביטויים החוזרים על עצמם. הילדים ילמדו וייהנו להצטרף אליכם ההורים בקריאה האקטיבית.

אם תהיו אתם נלהבים מהקריאה המשותפת. אם תקראו את הסיפור ברגש. תהפכו את הקריאה למעניינת באמצעות דיבור בסגנון ייחודי עבור דמויות מפתח, תשמיעו אפקטים קוליים מותאמים, ותשתמשו בהבעות פנים וג’סטות קרוב לוודאי שכולכם תהנו מחווית הביחד הכה מיוחדת שנוצרת בעת קריאה משותפת.

כשאתם הופכים את הקריאה להיות חלק בלתי נפרד משגרת היום של המשפחה, אתם שולחים מסר לילדכם כי ספרים הם חשובים, מהנים ומלאים בדברים אותם יש לגלות וללמוד.

בברכה,

ד”ר שירה בסר-בירון,
מדריכה ארצית, תחום שפה ואוריינות,
האגף לחינוך קדם יסודי.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

פרידה טובה

פרידה טובה

הכוכבים של הופ! בעדלאידע בירושלים

הכוכבים של הופ! בעדלאידע בירושלים

הכוכבים של הופ! מגיעים לעדלאידע בירושלים 25.3.24 החל מ-10:00
תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

עידוד קריאה אצל ילדים

עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]