סימוןמיכל הקטנה והמפלצות בעונה חדשה – זמן לזוז!מטוסי עלסמי הכבאיהרפתקאות פיטר הארנבריינג'ר רובתומס הקטר וחבריםהמופע המבולבל של יובלמולי וצומידוטבוב הבנאישון כבשוןקודי קא-פאוחוגגים יום הולדת לעוגיפלצת!יובל המבולבלנווה עצלנותהעולם המטורף של דוד חייםחזרה לגן ולבית הספרבטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןקלאו וקוקיןלילה הופ!דינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולם-תום זכויותחבורת החצרדובוני אכפת ליהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתיובל המבולבל – מר עגבניהגן המפלצותסבא טוביהכוכב קטן
הדרכת הורים – כך תבחרו חוג לילדים
"אני רוצה גם כדורגל וגם כדורסל וגם חוג לגו וגם...."

"אני רוצה גם כדורגל וגם כדורסל וגם חוג לגו וגם…."

נשמע מוכר? במקביל לפתיחת שנת הלימודים, נפתחת גם עונת החוגים…

היצע החוגים הוא אדיר והרבה הורים מוצאים עצמם מושקעים כספית ומחשבתית: האם החוג יפתֶח את הכישורים של הילד? האם הוא יכיר חברים? כמה חוגים לאפשר? האם הוא יתמיד? וכו' וכו'.

 

אז בואו ננסה לעשות קצת סדר בנושא…. כולל כמובן התייחסות לשאלה הבלתי נמנעת:

"הילד רוצה לעזוב את החוג באמצע השנה, מה לעשות?…."

 

  • למה חוג?! החוג מתקיים במסגרת שעות הפנאי של הילד. בשעות הבוקר הילד שלנו עסוק במשימת הלימוד שהיא המקבילה של העבודה שלנו ההורים. ברגע שמבינים את זה, יש להתייחס לחוג כאל פעילות לצורך הנאה, העשרה וכיף. כל מה שמעבר לכך, הוא ערך מוסף מצויין, אבל עלינו לוותר על השאלה איך החוג יפתח את כישוריו של הילד… (תחשבו מה אתם אוהבים לעשות בשעות הפנאי, כשאתם חוזרים הרוסים מעייפות מיום עבודה ארוך ומתיש: האם הייתם מעדיפים ללכת לסרט או לשיעור ללימוד שפה חדשה…).
  • איזה חוג לבחור? יש לאפשר לילד בחירה עצמאית שלו ולא להכריח אותו להשתתף בחוג שאנחנו מאד רצינו כשהיינו ילדים… עלינו לזכור כי הילד שלנו אינו שלוחה שלנו ואינו מגשים חלומות עבורנו, אלא אדם בזכות עצמו…

יש לנו כאן הזדמנות לשיחה אמיתית עם הילד – להציג בפניו את האפשרויות, את החפיפה בין מועדי החוגים, את היתרונות והחסרונות בכל חוג וגם אילו חברים צפויים להשתתף – אבל בהחלט לאפשר לו את הבחירה וההתנסות. עם זאת, חשוב מאד לא להירשם לכל השנה או לקנות את כל הציוד מראש – בהחלט ייתכן והילד יגלה פער בין הציפיות לחוויה בפועל. לכן הגדרה של שיעור ניסיון או אפילו חודש ניסיון – תאפשר לילד שלנו להתנסות מבלי לחוש כישלון אם יחליט בסופו של דבר לא להמשיך.

  • כמה חוגים לאפשר? ריבוי חוגים ימנע מהילד לשהות זמן בקרב החברים והמשפחה, ואפילו ימנע ממנו סתם להיות קצת לבד ללא פעילויות ומחויבויות… תחשבו כמה אנחנו זקוקים לכמה רגעים של שקט לבד במירוץ היומיומי? גם הילד שלנו זקוק לכך. ריבוי חוגים עלול לייצר לחץ ולהפוך למעמסה ולחובה, ובכך מתבטלת המטרה הראשונית שהיא פשוט הנאה. לכן, אנו יכולים בהחלט להגדיר לילד כמה חוגים נאפשר לו, והוא יוכל ללמוד לייצר תיעדוף ולבצע בחירה מושכלת.
  • כמה זה עולה לנו? חוגים הם עסק לא זול, בטח כאשר יש מספר ילדים במשפחה בגילאים הרלוונטיים, שלא לדבר על ציוד נלווה שעלינו לרכוש בממון רב לחוגים מסויימים. יש כאן הזדמנות נהדרת לשתף את הילד בכלכלת המשפחה ולכן זוהי סיבה נוספת מדוע נכון להגביל את מספר החוגים לבחירת הילד.
  • אני פורש!!! הילד שלנו כבר קיבל החלטה לפרוש, אבל אותנו הוא משאיר עם דילמה: מצד אחד – כיצד נטמיע בו ערכים של התמדה לצד התנהלות כלכלית (כבר שילמנו…) מצד שני – איננו רוצים שהילד ילך לחוג בו אינו נהנה.

אז מה עושים? מציעה לכם ההורים לבחון ספציפית בכל מקרה ומקרה – מה יותר חשוב לנו בדילמה הזאת? בהחלט יכול להיות שהתעקשות שלנו מול הילד תסלים ותעורר התנגדות הדדית עד פגיעה ביחסים בינינו. השאלה היא, האם זה שווה לנו? ממליצה להיות קשובים לילד, להציע לוותר על חוג בשבוע הנוכחי ובזמן רגוע לשוחח איתו – לנסות ולהבין מדוע הוא רוצה לעזוב. הרבה פעמים נגלה כי הסיבה אמיתית ואז נכבד את רצונו ונחזק את החלטתו (אין טעם להכריח ילד להשתתף בפעילות פנאי שאינו רוצה בה) וייתכן ונגלה כי הסיבה פתירה ונוכל לעודד אותו לשוב אל שגרת החוג לאחר פתרון משותף של הבעיה.

  • עידוד! השתתפות בחוג היא הזדמנות נהדרת שלנו לתרגל עידוד. גם ילד שמאבד כל הזמן את הכדור בחוג הכדורסל – נוכל לעודד על התנהגותו החברותית או הספורטיבית, ילדה שבחרה שלא להופיע במופע סוף שנה – נעודד על ההתמדה לאורך כל השנה וכו' וכו'. כך יוכלו ילדינו ליהנות מהחוגים וממגוון התנסויות חדשות מבלי להיות מוטרדים כל הזמן בהישגיהם בחוג (גם אם הוא תחרותי).

 

לאה שטרן – מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים https://www.facebook.com/shternlea/?fref=ts