דוטהרפתקאות פיטר הארנבקודי קא-פאומטוסי עלסמי הכבאיהמופע המבולבל של יובלבוב הבנאיסימוןריינג'ר רובמולי וצומישון כבשוןחוגגים יום הולדת לעוגיפלצת!יובל המבולבלנווה עצלנותתומס הקטר וחבריםהעולם המטורף של דוד חייםחזרה לגן ולבית הספרבטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןקלאו וקוקיןלילה הופ!דינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולם-תום זכויותחבורת החצרדובוני אכפת ליהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתיובל המבולבל – מר עגבניהמיכל הקטנה והמפלצותגן המפלצותסבא טוביהכוכב קטן
רק אני והחבר (הדמיוני) שלי
למה חבר שאינו נראה צץ בדמיונו של ילדנו וכיצד עלינו ההורים להתנהג?

אנחנו מכירים את החברים של הילד שלנו, אבל לפעמים, משום מקום, יכול לצוץ לילד שלנו חבר חדש. חבר שאינו נראה ונמצא רק בדמיון של הילד שלנו. 

לילד שלכם יש פתאום חבר חדש, לא ילד מהגן או מהכיתה, אלא ילד (או יצור) דמיוני לחלוטין, פרי המצאתו של הילד שלנו (או הילדה כמובן)…. אתם ההורים לא רואים אותו, אבל עבור הילד שלכם הוא חבר מוחשי ואמיתי. כי ילדים צעירים מערבבים פעמים רבות בין מציאות לדמיון.

הדבר הראשון שעלינו כהורים לעשות הוא להבין את התופעה ולהירגע. אל לנו לחשוש כי הילד שלנו "מוזר" או "הזוי" או "לא מחובר למציאות". הימצאות חבר דמיוני אינה מעידה על בעיה כלשהי. זוהי תופעה מוכרת ונפוצה. לא מעט ילדים "מצטיידים" בחבר דמיוני בגיל הצעיר. יתרה מכך, הימצאות של חבר כזה היא בדרך כלל עדות לעולם דמיוני, יצירתי ועשיר שיש לילד שלכם לצד מיומנויות חברתיות שהוא מפתח באמצעות החבר הדמיוני. זה נהדר שלילד שלכם יש עולם פנימי גדוש בכל התכונות הטובות הללו.

קל לדמות את החבר הדמיוני למעין חפץ מעבר המקל על הילד שלנו ברגעי קושי שונים במהלך היום. כלומר, יש כאן דמות שמסייעת לילד שלנו להתמודד עם קשיים, אכזבות, עם הבעת רגשות, עם שעמום או כאמצעי להפגת הבדידות. למשל אם הילד שלנו עצוב – החבר הדמיוני מנחם אותו. אם הילד שלנו מתקשה להביע רגשות – החבר הדמיוני יכול לדברר אותו. אם הילד שלנו רוצה חברה – יש לו חבר זמין בכל רגע נתון. אם הילד שלנו רוצה להתנסות במנהיגות אבל הוא חושש מחבריו – יש לו חבר שמעריץ אותו, שיקבל את ההחלטות של הילד ותמיד יסכים איתו וכו '.

זוהי הזדמנות עבורנו לנסות ולראות מתי הילד שלנו נעזר בחבר הדמיוני. ננסה לראות האם יש דפוס חוזר משותף באירועים אלה. במידה וגילינו כי החבר הדמיוני צץ ברגעי קושי, נוכל במשך הזמן לסייע לילד שלנו להתגבר על רגעים אלה בכוחות עצמו, ללא הזדקקות לחבר.

חשוב מאד שאנחנו ההורים לא נזלזל בחבר או שנאשים את הילד שלנו בהמצאות ושקרים. לעיתים הקשר של הילד שלנו עם החבר הדמיוני יאיר לנו נקודת מבט אל עולמו הרגיש של הילד שלנו. אז בהחלט נכבד ולא נבטל את הימצאותו. עם זאת, בהחלט ניתן בזמן רגוע לשוחח עם הילד שלנו ולהסביר לו את ההבדל בין חבר דמיוני לבין חבר בשר ודם.

עם ההתפתחות הטבעית של הילד שלנו, הוא יגלה את היכולות והכישורים של עצמו וידע להתנהל עצמאית מול משימות החיים השונות. כך סביר, כי הנוכחות של החבר הדמיוני תתמעט ובסופו של דבר תיעלם.

* במידה ונזהה כי החבר הדמיוני הוא החבר היחיד של הילד שלנו / דרכו הילד מביע התנהגויות חריגות / נזהה את הימצאות החבר הדימיוני לאחר גיל 9 לערך, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.