סימוןמיכל הקטנה והמפלצות בעונה חדשה – זמן לזוז!מטוסי עלסמי הכבאיהרפתקאות פיטר הארנבריינג'ר רובתומס הקטר וחבריםהמופע המבולבל של יובלמולי וצומידוטבוב הבנאישון כבשוןקודי קא-פאוחוגגים יום הולדת לעוגיפלצת!יובל המבולבלנווה עצלנותהעולם המטורף של דוד חייםחזרה לגן ולבית הספרבטוחים שאנחנו בטוחיםרון ברווזוןקלאו וקוקיןלילה הופ!דינו דןהיכון חידון הופ!מספרי משימהרחוב סומסום – מגלים סקרנותסבא מתכווץהדבורה מאיהטימוטי הולך לבית הספרטבע תוםסוד הקצב של מיכלהפיה לילידפנה ודודידורחוב סומסוםכוח הקצבעוד חברים של הופ!מייק האבירמר מוכשר מסביב לעולם-תום זכויותחבורת החצרדובוני אכפת ליהפוני הקטן שליהקרקס של רינתתותיתיובל המבולבל – מר עגבניהגן המפלצותסבא טוביהכוכב קטן
אני תורם וגם מועיל

ערך החודש : תרומה ומועילות
מאת: רווית רביב, מומחית גנים ומשפחה של מכון אדלר

הורים יקרים,
צוות הגן עבר הדרכה ראשונה בתוכנית: אדלר בגן. למדנו על תחושת השייכות , כמה היא הכרחית וחשובה בבניית הביטחון העצמי של הילד, ועל אחת הדרכים המשמעותיות בבניית תחושת שייכות גבוהה – התרומה והמועילות.


אז מהי התרומה והמועילות?

כל ילד רוצה להיות ולהרגיש שייך למשפחה, לגן ולסביבתו הקרובה בדרך של עשייה. להיות שווה בין שווים. להרגיש נחוץ, אחראי ובעל ערך שיכול לעשות ולתרום למענו ולמען משפחתו.  והילדים משתוקקים לעזור לנו.  בכל יום אנו שומעים את הילדים אומרים " אני יכול לבד…" או "גם אני רוצה..", "תני לי"….

ואנחנו?  לא אחת אנו עונים לילד "לא עכשיו חמוד. אבא ממהר", או "אולי כשתגדל תצליח"." אני אעשה את זה בשבילך. תן לי כי אחרת זה ייפול וישבר". בכך אנו שוללים ממנו את האפשרות לאמן את יכולותיו וכישוריו ובעצם להתאמן בעזרה ונתינה למען האחר.

ילד שתורם הוא ילד עצמאי, יכול, מסוגל. הוא חש בעל ערך, ובטחונו העצמי גדל.

התרומה והמועילות בגן

איך נחזק את התרומה של הילדים בגן? מה ניתן לעשות כדי שכל ילד ירגיש יחיד ומיוחד, שירגיש שראו אותו ?

החל מהשבוע נטמיע את תפקידי התורנים.

  1. תורניםהמטרה: אני תורם, משמע, אני שייך .
    בתחילת כל שבוע, נמנה שני תורנים לכל השבוע. עליהם תחול האחריות לבצע את תפקידם ולעזור לצוות הגן למען התנהלותו התקינה. למשל, עריכת השולחן לארוחת הצהריים, איסוף בקבוקי השתיה בסוף יום, חלוקת פירות לילדים. צוות הגן יעדכן אילו תפקידים נבחרו.
  1. תורן חולים המטרה: חיזוק תחושת השייכות "שמנו לב שלא הגעת היום לגן, חסרת לנו".
    כשחבר חולה, אנו מפנים את תשומת ליבם של הילדים לכך שהוא לא הגיע היום לגן. ואז שואלים מי מתנדב להתקשר אליו אחה"צ ולדרוש בשלומו. 3-5 חברים נבחרים, מקבלים מדבקה ועליה שם הילד החולה, ומספר הטלפון של אחד ההורים. לילדים שהתנדבו יש אחריות לחזור מחר לגן, ולספר/לדווח מה שלומו ומתי הוא אמור לחזור לגן.

 

התרומה והמועילות בבית

כמובן שגם בבית ניתן וצריך לחזק את תחושת השייכות של הילדים במשפחה. להלן מס' אפשרויות בחלוקה לגילאי הילדים:

שנה וחצי עד שלוש וחצי
1. לאסוף את הצעצועים ולהניחם במקומם.
2. לשים עיתונים ושבועונים במקום.
3. לאסוף את שיירי האוכל שנפלו להם בשעת הארוחה.
4. לבחור מבין שתי הצעות מה הוא רוצה לארוחת הבוקר.
5. צעדים ראשונים ברחיצה עצמית: ידיים, רגליים, פנים, להסתרק.
6. להתפשט ולהתלבש עם מעט עזרה.
7. לעזור להוציא מצרכים מהסל (בלתי שבירים).

שלוש וחצי ואילך

1.לעזור בעריכת השולחן.
2. להוציא את הירקות מהסל ולשים במקרר.
3. להאכיל בזמן את הכלב או החתול.
4. לעזור בסידור המיטות.
5. לנקות אבק מהרהיטים.
6. להביא את העיתון או הדואר.
7. לענות לצלצול הטלפון.
8. לשחק ללא השגחה מתמדת של ההורה.

קבלת התפקידים מחזקת גם את הערכים הבאים:

  • אחריות

כשאני לוקח על עצמי לבצע תפקיד כלשהו, מגיעה איתו גם האחריות לביצוע. חשוב לנו לאמן את הילדים בלקיחת אחריות על התחייבויותיהם וביצוע המטלות על הצד הטוב ביותר.

  • אכפתיות

כשאני תורם משהו לרווחת הכלל ושם את טובתי האישית בצד –  זוהי אכפתיות.  תורני השבוע בעצם מתאמנים על נתינה ואכפתיות, הם עושים משהו בהתנדבות למען הקבוצה כולה.

  • נתינה

ילדים רגילים לקבל. מעט מאד יוצא לנו לאמן אותם בנתינה עבור הזולת. באמצעות מינויים של התורנים, מתאפשר לילדים להתנסות בלעשות משהו ולתת לאחרים מעצמם.

  • יצירת מטרה משותפת

כולם למען כולם ! מחקרים רבים עסקו בעניין והוכח מעל לכל צל של ספק , כשאנו מציבים  מטרה אחת, המשותפת לכלל – המוטיבציה עולה ושיתוף הפעולה בין האנשים גדל.  מה שנכון לגדולים, נכון לילדינו. כשיש מטרה משותפת לכלל הילדים – כל הילדים נרתמים לה ופועלים להשגתה.

  • עצמאות

ילד עצמאי, שיודע להתנהל בכוחות עצמו, שלא זקוק לאדם מבוגר שיעזור לו וינחה אותו, הוא ילד שתורם ומועיל רבות לסביבתו. כי הוא פנוי לעשיה ולדרישות המצב, הוא עסוק בעצמו ובהתפתחות האישית שלו, ולא מעסיק את כל המבוגרים סביבו.