ילדים (והורים) יוצרים שינוי

כהורים, אנחנו מחוייבים, לחנך את ילדינו על בסיס ערכים חברתיים למעורבות, ליצירת שינוי ולתרומה בהיבט הקהילתי. כך אגב, נוהגת גם מערכת החינוך בגנים ובבתי הספר. האתגר הגדול שלנו, כהורים, הוא להתנהג בפועל בהתאם לערכים אלה ולהוות דוגמא אישית בחיי היום יום עבור ילדינו.     בשגרת היום יום אנחנו עסוקים בעניינים שוטפים של לימודים, הסעות, […]

כהורים, אנחנו מחוייבים, לחנך את ילדינו על בסיס ערכים חברתיים למעורבות, ליצירת שינוי ולתרומה בהיבט הקהילתי. כך אגב, נוהגת גם מערכת החינוך בגנים ובבתי הספר. האתגר הגדול שלנו, כהורים, הוא להתנהג בפועל בהתאם לערכים אלה ולהוות דוגמא אישית בחיי היום יום עבור ילדינו.

 

 

בשגרת היום יום אנחנו עסוקים בעניינים שוטפים של לימודים, הסעות, חוגים, הכנת כריכים, כביסות, ענייני בריאות ועוד שפע של מטלות שנדמה שאינן נגמרות. אבל התפקיד ההורי משמעותי ונושא בחובו אחריות כבדה לחינוך ילדינו, ואנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם מהרהרים ומתלבטים בנושא זה. ובאמת, אין ספק כי שנות הילדות המוקדמות של ילדינו, הן משמעותיות ביותר ומעצבות את דמותם של ילדינו הן כילדים והן כבני אדם בוגרים.

התפקיד ההורי הוא תפקיד לטווח ארוך וכנראה שאף פעם לא מסתיים. התפקיד ההורי הוא למעשה “עוף גוזל”. אנחנו מכשירים את ילדינו בשנות הילדות  לקראת חייהם כבוגרים. לשם כך, נפתח אצלם מיומנויות הכרחיות כמו עצמאות, אחריות, ביטחון עצמי, התמדה, התמודדות עם תסכול, כבוד לזולת וכו’.

חלק משמעותי מחינוך זה נשען על ערכים שבין אדם לחבריו, הרי כולנו חיים בתוך סביבה אנושית. כל אחד מאיתנו, בכל גיל, מוקף במעגלים אנושיים רבים: בבני משפחה, בילדי גן או בית ספר, בחברים, בעמיתים לעבודה, בחברי היישוב בו אנו מתגוררים, בחברים בתקופות שונות ועוד ועוד. למעשה, אנחנו כמעט אף פעם לא לבד.

ולכן, כהורים, אנחנו מחוייבים, לחנך את ילדינו על בסיס ערכים חברתיים למעורבות, ליצירת שינוי ולתרומה בהיבט הקהילתי. כך אגב, נוהגת גם מערכת החינוך בגנים ובבתי הספר. האתגר הגדול שלנו, כהורים, הוא להתנהג בפועל בהתאם לערכים אלה ולהוות דוגמא אישית בחיי היום יום עבור ילדינו.

זה נשמע פשוט ומובן מאליו, אך אם נפרוט ערכים אלה להתנהגות יומיומית, נראה שהדבר אינו תמיד כך.

למשל – אין ספק ששמירה על ניקיון במרחב הציבורי היא ערך משמעותי החשוב לכולנו. הרי אם כל אחד מאיתנו ידאג לניקיון בסביבתו האישית, לכולנו יהיה נעים יותר במרחב הציבורי. נשמע הגיוני, נכון? אבל בפועל, כשאתם יוצאים מסרט קולנוע ומסתכלים על האולם, ברור כי אין כאן התנהגות בהתאם לערכים לפיהם אנחנו מחנכים את ילדינו. הררי הפופקורן, שקיות החטיפים וכוסות השתיה הזרוקים על הרצפה מעידים על חוסר איכפתיות וזלזול בסביבה ובסובבים. כך לדוגמא, פעולה הורית  קטנה של לקיחת אחריות ואיסוף הפסולת האישית תוך אמירה לילדינו “בוא נשאיר את האיזור שלנו נקי” היא חינוך אמיתי, הלכה למעשה, ממקום של התנהגות ושל דוגמא אישית.

אם נישאר בתחום דומה, הרי היום הילדים שלנו לומדים בגיל מאד צעיר על חשיבות המיחזור. גני ילדים ובתי ספר  רבים מקבלים הסמכה רשמית כ”ירוקים” ומקיימים פעילות מיחזור. חישבו על הילדים הממחזרים בגן ובבית הספר, אבל רואים בבית את הוריהם משליכים חומרים ברי מיחזור לפח האשפה. איזה מסר הם קולטים? ולכן, בתור הורה, עלי “ליישר קו” עם הערכים החשובים ולהתנהג לפיהם, גם אם זה קצת פחות נוח עבורי, ועלי לעשות זאת מתוקף האחריות של תפקידי ההורי. רק כך, אוכל לגדל ילדים בעלי זיקה חברתית אשר יוכלו להבטיח חברה היוצרת שינוי.

דוגמא נוספת היא התחשבות באחר. אם ניקח לדוגמא את נושא האלרגיות שנפוץ היום בקרב ילדים רבים. לא פעם אני נתקלת בהורים שאינם מוכנים לשתף פעולה או מקטרים מול ילדיהם על המאמץ הנדרש מהם להכין למשל עוגה ללא ביצים או חלב או אלרגן כזה או אחר. זה נכון שאולי הכנה של מתכון שאינו המתכון הקבוע דורשת מעט יותר מאמץ, אך כהורה, עלי לחשוב מהו המסר אותו אני משדר לילדי. אין לנו אפשרות לחנך את ילדינו להתחשבות באחר ובאותה נשימה לא להתחשב בילד אלרגי הנמצא בגן עם הילד שלי. אם החינוך של הילדים שלי חשוב עבורי, ואין ספק שהוא חשוב, אני חייב להיות במודעות הורית, ולהתנהל על פי הקוד המוסרי הערכי אותו אני מנחיל לילדי. ואם אני רוצה לגדל ילד שמתחשב באחר, הם צריכים לראות מבוגר שמתחשב באחר. כי החינוך והשינוי מתחילים בנו.

נראה כי אין משימה מאתגרת ומשמעותית יותר מחינוך ילדינו. חינוך ילדינו בגיל צעיר יעצב את דמותם לכל אורך חייהם. התנהגותנו שלנו, כהורים,  והדוגמא האישית שאנו מהווים עבורם הם החינוך הכי משמעותי שנוכל להעניק להם.

לאה שטרן –מרצה ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים, מוסמכת מכון אדלר

facebook

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

בואו להתנדב עם עמותת רוח טובה

בואו להתנדב עם עמותת רוח טובה

  כולנו יכולים ליצור שינוי בין אם הוא גדול ובין אם הוא קטן, אבל הרבה פעמים אנחנו כל כך רוצים ולא יודעים איך… לכן החלטנו לדבר עם עמותת רוח טובה שתעזור לכולנו למצוא את הדרך שהכי מתאימה לכולנו ליצור שינוי. עמותת רוח טובה, הינה עמותה ללא מטרת רווח, אשר מחברת בין אנשים המבקשים להתנדב לבין עמותות […]

בואו נלמד את ילדנו הערכה מהי

בואו נלמד את ילדנו הערכה מהי

דברים קטנים עושים הבדל גדול בואו ונראה לילדים את הכוח שיש להם להשפיע חיובית על העולם שסביבם, ושדברים קטנים עושים הבדל גדול. תראו את זה! צפו יחד בסרט להזיז את ההר בסרט הזה, הר אף פעם לא רואה את זריחת השמש וזוהי המשאלה הגדולה ביותר שלו. חבריו מנסים לעזור לו בדרכים שונות, ולבסוף הוא חווה […]

בואו נלמד את ילדנו אדיבות מהי

בואו נלמד את ילדנו אדיבות מהי

דברים קטנים עושים הבדל גדול דברים קטנים עושים הבדל גדול בואו נראה לילדים שלנו את הכוח שיש להם להשפיע חיובית על העולם שסביבם, ונראה להם שדברים קטנים עושים הבדל גדול.      תראו את זה! צפו יחד בסרט אורות קטנים בסרט הזה, ילד מרגיש בודד ומאיר באור קטן לתוך החושך. ילדה רואה את האור ובעזרת […]

בואו נלמד את ילדנו חמלה מהי

בואו נלמד את ילדנו חמלה מהי

מצב חמלה מופעל חמלה יכולה להפחית חרדות ולפתור חיכוכים. בואו נלמד את ילדינו איך להשתמש בכישרון הטבעי הזה. תראו את זה! צפו יחד בסרט ילדים יוצרים שינוי בסרט הזה, ילדה עוזרת לילד. הוא הולך אחריה ושניהם עוזרים לאדם הבא. הדבר ממשיך עד נוצרת להם קבוצה גדולה של אנשים שהולכים אחרי הילדה למדבר, שם הם אוחזים […]

ליצור שינוי עם ספסלי נתינה

ליצור שינוי עם ספסלי נתינה

הצטרפו לקהילת ספסלי נתינה!     שתפו זה את זה, ללא עלות, בפריטים שאין לכם צורך בהם, אך עבור אחרים הם משמעותיים וחשובים. בעזרת הפריטים המועברים בספסל מיד ליד, תקטינו את הצריכה, תצמצמו את משאבי הטבע ותאריכו את חיי המוצר.