סבים, נכדים ומה שביניהם

כל אחד מאיתנו רוצה להרגיש תחושת שייכות (זה אגב נכון בכל גיל). תחושת שייכות היא ההרגשה האישית של כל אחד כמה הוא אהוב, כמה מבחינים ביכולות ובכישורים שלו, כמה רואים שהוא יחיד ומיוחד. הקשר הדו צדדי בין סבים לנכדים ממלא את כל הצדדים בתחושת שייכות. תחושה זו מעניקה הרגשה טובה ומספקת ובונה את הביטחון העצמי […]

כל אחד מאיתנו רוצה להרגיש תחושת שייכות (זה אגב נכון בכל גיל). תחושת שייכות היא ההרגשה האישית של כל אחד כמה הוא אהוב, כמה מבחינים ביכולות ובכישורים שלו, כמה רואים שהוא יחיד ומיוחד. הקשר הדו צדדי בין סבים לנכדים ממלא את כל הצדדים בתחושת שייכות. תחושה זו מעניקה הרגשה טובה ומספקת ובונה את הביטחון העצמי ביכולות של הנכד.

 


סבים – נכדים ומה שבניהם

מאת לאה שטרן – מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים

יום העצמאות ה 70 של מדינת ישראל היה אירוע מיוחד ומשמעותי לכל אחד מאיתנו.

עם זאת, לבני הדור הוותיק, שהם כיום הסבים והסבתות של ילדינו, הייתה את הזכות להיות עדים או שותפים לאירועים המכוננים בחייה הראשונים של מדינת ישראל.

רק דור וותיק זה יכול למעשה לשתף את ילדינו, ממש ממקור ראשון, על אירועים חשובים כל כך בצמיחתה של מדינתנו הצעירה, ובכלל לשמר את השושלת הישראלית ואת זו הייחודית לכל אחת מהמשפחות.

ובכלל, ילדים הזוכים לגדול עם נוכחות של סבא או סבתא הם ילדים בני מזל. זה לא מובן מאליו, שילד זוכה, לצד הוריו, לגדול עם נוכחות של עוד דמויות משמעותיות האוהבות אותו ללא תנאי ורוצות רק להיטיב עימו.

בעידן בו ההורים נמצאים פחות בבית, יש לקשר זה אפילו חשיבות רבה יותר.  נוכחות משמעותית של סבים מייצרת ביטחון ורוגע, להורים ולנכדים. במשפחה בה היחסים טובים ופתוחים, לקשר בין הנכד (או הנכדה כמובן) לבין הסב / הסבתא תועלת רבת ערך במגוון תחומים.

חשוב לציין כי התרומה בקשר היא של שני הצדדים כמובן, אך כתבה זו תתמקד בילדים –  הנכדים.

  • מי אוהב אותך יותר ממני? כל אחד מאיתנו רוצה להרגיש תחושת שייכות (זה אגב נכון בכל גיל). תחושת שייכות היא ההרגשה האישית של כל אחד כמה הוא אהוב, כמה מבחינים ביכולות ובכישורים שלו, כמה רואים שהוא יחיד ומיוחד. הקשר הדו צדדי בין סבים לנכדים ממלא את כל הצדדים בתחושת שייכות. תחושה זו מעניקה הרגשה טובה ומספקת ובונה את הביטחון העצמי ביכולות של הנכד. יש כאן דמות משמעותית הרואה את הנכד ומבחינה כמה הוא יכול ומסוגל, ומשקפת לו את יכולותיו. כך גדל ילד היודע מהן יכולותיו, ובהדרגה מתפתח הביטחון העצמי שלו. יש כאן ילד שמאחוריו עומד עוד מבוגר שמאמין בו, וזו מתנה לגדול עם נוכחות של דמות מיטיבה כזו.
  • כשאני הייתי ילד… עבור הנכדים, הסבים “נולדו מבוגרים”. שיתוף של הסבים על הילדות שלהם, מעבר להנאה שבחזרה לחוויות הילדות, הוא הזדמנות נהדרת לשיתוף בסיפורי ילדות שלהם וגם של ילדיהם (שהם ההורים של הנכדים…). השיתוף מאפשר לילדים לראות את הסבים מזווית ראייה שונה, להתחבר לחוויות וסיטואציות דומות וללמוד דרכים שונים של תגובות. ללמוד פרופורציות לחוויות שהם עצמם עוברים. לא פעם יעלה הילד קושי בהתמודדות העכשווית שלו, וסיפור דומה של הסבים מהעבר יכול מאד להקל ולסייע בהתמודדות של הנכד בהווה.
  • בוא תראה…. אלבומי תמונות הם מאגר קסום לעולם לא מוכר. בעידן בו להורים יש פחות זמן ומי זוכר בכלל איפה מונחים האלבומים…? לסבים יש יותר פנאי וזמינות רגשית לשבת ולהראות את ההיסטוריה המשפחתית. הילדים משתאים לראות את הסבים וההורים כילדים קטנים, והאלבום הוא פתח לשפע של אנקדוטות משפחתיות. כך סופג הנכד את ההווי המשפחתי ואת המורשת המיוחדת שהיא רק של המשפחה שלו.
  • חוג סבא / סבתא – סבים רבים פוגשים את נכדיהם בתדירות קבועה, לפעמים יש אפילו ימים קבועים של מפגש. כך ישנה אפשרות לתחביב משותף היוצר זמן אינטימי 1:1 בין הדורות. ניתן למשל לאפות ביחד, ליצור מלאכת יד משותפת, לקרוא סיפורים בהמשכים, לבנות מבנים מורכבים בלגו וכו’. זמן משותף זה הוא הזדמנות לעוד סוג של פעילות במסגרת שלל העיסוקים של הדור הצעיר, המעשירה את הילדים ואת כישוריהם, מעבר להנאה עצמה של השהות המשותפת.
  • אתה יכול ללמד אותי? זה נכון שהידע והניסיון נמצאים בעיקר אצל המבוגרים. אבל גם לנכדים יש ידע חדש של העולם המודרני העכשווי והדיגיטלי. כאשר הסבים מבקשים מהילד שילמד אותם משחק מחשב או באפליקציה, נוצר עולם תוכן חדש ומשותף ומהנה, ולא פחות מזה, יש לסבים הזדמנות לחוות עוד יכולות של הנכד האהוב שלהם, שבדרך כלל אינם נחשפים להם. כך למשל יגלו הסבים את השליטה שיש לנכדים באנגלית, את זריזות הידיים, יהנו לראות את החשיבה האסטרטגית המפותחת ועוד. גם כאן היכולת של הסבים לשקף לנכד את היכולות האלה, היא נדבך משמעותי בבניית הביטחון העצמי של הילד, הנהנה מדמות המשקפת לו את היכולות והכישורים שלו בקביעות.

אין ספק כי במערכת היחסים בין נכדים לסבים, יוצאים שני הצדדים נשכרים!

תקשורת פתוחה ואוהבת היא הבסיס להצלחת הקשר המשמעותי הזה. לנו ההורים, יש משימה לעודד את הקשר ולאפשר לילד שלנו לחוות מערכת יחסים חמה, אוהבת, מעשירה  ומפתחת עם הסבים.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

  כאשר אנחנו טרודים ברגשות עוצמתיים כמו פחד, חרדה או כעס, טכניקות פשוטות ופעילויות לא מילוליות יכולות לעזור גם לילדים וגם למבוגרים “לצאת מהן””. כדאי לתרגל את הפעילויות הללו עם ילדים קטנים (ולזכור שהן מתאימות גם למבוגרים). אפשר גם לחשוב על דרכים אחרות שבהן ניתן להרגיש רגועים, בטוחים ונינוחים. לִנְשׁוֹםשימת לב לנשימה שלנו עוזרת לנו […]

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

ילדים לומדים באופן טבעי כל הזמן ובזמנים מאתגרים, למידה יכולה להיות מקור לנחמה, שמחה ואפילו תקווה. היכולת של ילדים ללמוד קיימת גם כאשר נסיבות החיים משתנות. מיומנויות שהם רוכשים יכולות להעלות את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להזכיר להם שיש להם כל כך הרבה מה לתת ואת היכולת לתרום ולעזור לזולת. בנוסף, שיתוף בני משפחה […]

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

  בתקופות קשות ובמצבי לחץ, ילדים עשוים להרגיש כאילו עולמם התהפך. ביותר ממובן אחד זה בדיוק מה שקרה. כמבוגרים בחייהם אתם יכולים לעזור לילדים להרגיש רגועים יותר. במצבים מלחיצים, כמו בזמן אזעקה או בזמן השהות יחד במרחב המוגן, תחילה יש לוודא שכולם נוכחים ובטוחים. לאחר מכן, כדאי להתמקד בהרגעת הגוף. התרגילים הבאים יכולים לסייע:קחו נשימה עמוקה. […]

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

ילדים יכולים להרגיש לחץ בדיוק כמו מבוגרים, אבל לא תמיד יכולים לבטא זאת במילים. מתח אצל ילדים יכול להתבטא בכאבי ראש, כאבי בטן, התנהגות לא אופיינית, היצמדות פיזית, או פחד להישאר לבד. אנחנו יכולים לעזור לילדים למצוא את המילים לרגשותיהם, ליצור קצת תחושת שגרה ולעשות פעילויות ביחד, כמו ציור או משחק, כדי לעזור להם להירגע. […]

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל. בטחון, מוגנות , ונחמה הם בראש סדר העדיפויות של כולנו עכשיו.. אך זה טבעי להתמקד עכשיו בכך שאתם וילדיכם תרגישו בטוחים ורגועים. בשבועות הקרובים רחוב סומסום וערוץ הופ! יפרסמו כאן מאמרים וסרטונים לתמיכה בכם ובילדיכם. בתקווה לימים טובים יותר. למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו […]